Cite this article as:

Ovsyannikov S. A. Legal Regulation of Establishment of Administrative Responsibility by Territorial Subjects of the Russian Federation. Izv. Saratov Univ. (N. S.), Ser. Economics. Management. Law, 2019, vol. 19, iss. 2, pp. 224-228. DOI: https://doi.org/10.18500/1994-2540-2019-19-2-224-228


Heading: 
UDC: 
342.9
Language: 
Russian

Legal Regulation of Establishment of Administrative Responsibility by Territorial Subjects of the Russian Federation

Introduction. The administrative responsibility, which is traditionally in the center of attention of administrative and legal science in modern conditions, acts as the universal mechanism protecting law and order and the public relations in various spheres of public and state life. Discussion. Laws on administrative responsibility are an integral part of the legislation of a territorial subject of the Russian Federation and provide implementation of those rules which are established at the regional level. The problem of differentiation of powers of the Russian Federation and territorial subjects of the federation in the sphere of establishment of administrative responsibility remains debatable as there is still no consensus on the matter among scientists. Results. At its present stage of development, the regional legislation on administrative responsibility is not deprived of a number of the problems that have to be solved. One of these issues is a lack of uniformity of the legislation on administrative responsibility of territorial subjects of the Russian Federation. The prospects of development of regional laws on administrative responsibility are likely to be connected with the fact that law-enforcement practice will promote transformation of a number of their norms into standards of the Code of the Russian Federation on Administrative Offences at its updating.

References: 

1. Конституция Российской Федерации. Принята всенародным голосованием 12.12.1993 (с учетом поправок, внесенных Законами РФ о поправках к Конституции РФ от 30.12.2008 № 6-ФКЗ, от 30.12.2008 № 7-ФКЗ, от 05.02.2014 № 2-ФКЗ, от 21.07.2014 № 11-ФКЗ) // Собр. законодательства Рос. Федерации. 2014. № 31, ст. 4398.
2. Об общих принципах организации законодательных (представительных) и исполнительных органов государственной власти субъектов Российской Федерации : федер. закон от 6.10.1999 № 184-ФЗ (ред. от 18.03.2019) // Собр. законодательства Рос. Федерации. 1999. № 42, ст. 5005 ; 2019. № 12, ст. 1226.

3. Кирин А. В., Побежимова Н. И. Новой редакции КоАП РФ нужна новая Общая часть // Административное право и процесс. 2014. № 12. С. 7–13.
4. Шергин А. П. Актуальные проблемы административно-деликтного права // Административное право и процесс. 2004. № 1. С. 39–42.
5. Дугенец А. С. Административная ответственность в российском праве : дис. ... д-ра юрид. наук. М., 2005. 373 с.
6. Об административных правонарушениях на территории Саратовской области : Закон Саратовской области от 29.07.2009 № 104-ЗСО (ред. от 05.02.2019) // Собр. законодательства Саратовской области. 2009. № 17 ; 2019. № 1.
7. Кодекс Республики Татарстан об административных правонарушениях от 19.12.2006 № 80-ЗРТ (ред. от 9.06.2014) // Республика Татарстан. 2006. № 256 ; 2014. № 85.
8. Масленников М. Я. Федеральное и региональное законодательство об административной ответственности : проблемы легитимности и перспективы развития //
Масленников М. Я. Административный процесс : теория и практика / отв. ред. А. С. Дугенец. М., 2008. 364 с.
9. Соколов А. Ю., Лакаев О. А. Проблемы законодательного регулирования административной ответственности за нарушения правил благоустройства // Вестн. Сарат. гос. юрид. акад. 2014. № 4 (99). С. 47–51.
10. Лапина М. А. Концептуальные вопросы развития административно-юрисдикционного законодательства в области финансов, налогов и сборов, страхования, рынка ценных бумаг // Административное и муниципальное право. 2014. № 8 (80). С. 843–856. DOI: https://doi.org/10.7256/1999-2807.2014.8.12396.

Status: 
опубликована