Izvestiya of Saratov University.

Economics. Management. Law

ISSN 1994-2540 (Print)
ISSN 2542-1956 (Online)


For citation:

Levanova L. N. Formal Designing as a Feature of the Russian Model of the Corporate Governance. Journal Izvestiya of Saratov University. Economics. Management. Law, 2010, vol. 10, iss. 2, pp. 49-53. DOI: 10.18500/1994-2540-2010-10-2-49-53

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text PDF(Ru):
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
005.521

Formal Designing as a Feature of the Russian Model of the Corporate Governance

Autors: 
Levanova Lidiya Nikolaevna, Saratov State University
Abstract: 

The article describes the features of the corporate management mod‑ el in Russia, which is appropriate for the contemporary situation. The author gives the corporate management characteristics according to the following aspects: key participants, structure of share holding, mechanism of interaction between key participants, the board of directors, legitimate frameworks, requirements of the data disclosure for corporations. The author makes a conclusion about a formal construction of the corporate management in the majority of the companies.

Key words: 
Reference: 
  1. См.: Антонов В., Самосудов М. Теоретические проблемы корпоративного управления / В. Антонов, М. Самосудов // Проблемы теории и практики управления. 2008. № 5.С. 53.
  2. См.: Кукура  С.П. Теория корпоративного управления / С.П. Кукура. М., 2004. С. 302.
  3. См.: Опрос – часть совместной работы Института анализа предприятий и рынков ГУ ВШЭ и Института экономических исследований Университета Хитоцубаши (Токио) (см.: Долгопятова  Т.Г. Происходит ли отделение собственности от управления в российских компаниях? / Т.Г. Долгопятова Модернизация экономики и государство: в 3 кн. / Под. ред. Е.Г. Ясина. М., 2007. С. 87.).
  4. См.: Долгопятова Т.Г. Указ. соч.
  5. Там же. С. 94.
  6. Дементьева  Г. Основы корпоративного управления: учеб. пособие / Г. Дементьева. М., 2009. С. 45.
  7. См.: Шеин  В. Национальная модель корпоративного управления: Этапы формирования и роста / В. Шеин // Журнал для акционеров. 2008. № 5–6. С. 9.
  8. См.: Енин Е. Развитие корпоративного управления и эффективность внутреннего аудита / Е. Енин // Журнал для акционеров. 2007. № 11/12. С. 4.
  9. См.: Гурвич  В. Корпоративная революция / В. Гурвич // Деловые люди. 2007. № 5. С. 75–76.
  10. См.: Ивашковская И., Пономарева М., Сеттлз А. Деятельность советов директоров и стратегическая эффективность компаний / И. Ивашковская, М. Пономарева, А Сеттлз // Проблемы теории и практики управления. 2007. № 8. С. 83–87.
Received: 
10.09.2010
Accepted: 
12.11.2010
Available online: 
31.03.2024