оценка

The Rating Method of Complex Socio-Economic Development of Municipalities in Russian Regions

Introduction. Municipalities of the Russian Federation as well as Russian regions face the socio-economic development inequality at present. The study of the socio-economic situation at the level of municipalities and the complex socio-economic development rating estimation meets the needs of local governments. Theoretical analysis. The complex municipal socio-economic development rating method has been developed in the research at comparison of the main approaches to socio-economic territories’ ratings. The main methods of economic rating of the territories were analyzed and advantages and deficiencies of each were defined. The use of the integrated rating assessment method was substantiated in the article. Empirical analysis. The method of complex rating evalution has been proposed in the research. The proposed method Управление 313 is based on private ratings, which are estimated by the relative indicators that characterize economic development, investment activity, social sphere development and the standard of living of the population. Results. The approbation results of the offered method are presented. Private ratings of socio-economic development of municipal areas in the Saratov region were calculated and an integral rating of complex socio-economic development of these municipalities in 2017 was estimated. Discussion of the achieved results is presented.

ОБ ИСПОЛЬЗОВАНИИ ОЦЕНОЧНЫХ ПОКАЗАТЕЛЕЙ ЭФФЕКТИВНОСТИ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПРЕДПРИЯТИЯ СФЕРЫ УСЛУГ: ЛОГИСТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ

Введение. Обоснована актуальность оценки эффективности логистической деятельности на современном этапе экономиче- ского развития, касающаяся как традиционной, так и сервисной логистики. Показано, что развитие сервисной логистики, опре- деляющей постановку деятельности предприятий сферы услуг на логистическую платформу, делает еще более значимыми во- просы систематизации показателей, оценивающих эффектив- ность. Теоретический анализ. Проанализированы совре- менные подходы к определению эффективности и выделены два основных подхода: экономо-ориентированный и целе-ори- ентированный, приоритет применения которых определяется масштабом субъекта хозяйствования. Рассмотрены существу- ющие показатели для оценки эффективности логистической деятельности предприятия. Рекомендовано использование си- стемы соответствующих показателей, определяющих функцио- нальные и обеспечивающие слагаемые логистики предприятия. Результаты. Применительно к деятельности предприятия сферы услуг c учетом положений сервисной логистики предло- жена конкретная «лестница показателей», включающая четыре ступени: 1) показатели, отражающие возможность посещения клиентами предприятия сферы услуг (потенциальное переме- щение клиентов); 2) показатели, отражающие уровень матери- ально-технической базы и квалификации персонала (потенциал обслуживания; 3) показатели, отражающие уровень реального обслуживания (степень удовлетворенности клиентов); 4) по- казатели, отражающие доходность предприятия (финансовые результаты деятельности).